Menu:

Affiliate-markedsføring


Affiliate-markedsføring som salgskanal er først og fremst aktuelt for deg som har en webside hvor du selger varer eller tjenester. Affiliate-markedsføring fungerer da slik at du får andre til å anbefale ditt produkt til sine brukere, og så betaler dem en viss prosent av salgsprisen på de salgene som kommer gjennom dem.

På web er dette spesielt effektivt, fordi en anbefaling ikke behøver å bestå av mer enn en lenke, og det er enkelt å spore hvilke kunder som kommer fra hvilke websider, slik at rette vedkommende kan få sin provisjon.

Figuren under viser hvordan affiliate-markedsføring fungerer:



Affiliate-markedsføring gir flere muligheter til å tjene penger på web:

Internasjonalt finnes det en rekke nettverk for affiliate-markedsføring, der de som har varer å selge og de som ønsker å tjene penger på websiden, uten at man behøver å ha egne produkter å selge.

Her er noen av de internasjonale nettverkene: Her i Norge finnes nettverket Euroads der det er enkelt å melde seg på. Det er heller ingen grunn til ikke å benytte et internasjonalt nettverk selv om du driver en norsk webside.

Ekspert-tips: "Do you speak affiliate?"

Affiliate-nettverkene har sitt eget språk som kan være vanskelig å forstå selv om man ellers ikke har problemer med å lese engelsk. Her er en liten ordliste:

  • Merchant = annonsør (den som har varer å selge)
  • Advertiser = annonsør (den som har varer å selge)
  • Publisher = affiliate (den som har en webside hvor andres produkter kan markedsføres)
  • Affiliate = den som har en webside hvor andres produkter kan markedsføres
  • Two tier / 2 tier = To nivåer. Betyr at affiliate får provisjon både for de kundene han skaffer direkte, og for de kundene som kundene igjen skaffer.

Når man blir med i et affiliate-nettverk, får man også lov til å bruke nettverkets tekniske løsning for å spore linker og salg. I praksis gjøres dette ved at annonsøren registrerer sine produkter, priser og provisjonssats, og at det automatisk lages en liten bit HTML-kode som affiliate legger inn i sin referanse-lenke. I tillegg må annonsøren legge inn en sporingskode på sin salgsbekreftelses-side eller tilsvarende.

Noen nettbutikker og betalingsløsninger har også affiliate-sporing innebygd. I så fall trenger man ikke å benytte et nettverk, annet enn eventuelt for å komme i kontakt med relevante affiliates.

Man bør også merke seg at det er fullt mulig å drive affiliate-markedsføring uten å benytte noe nettverk. I sin enkleste form kan man bare spørre andre websider direkte om de vil anbefale ens produkter, mot en viss provisjon av salget. Man kan så legge inn en rute på bestillings-formularet hvor kunden kan velge hvordan han hørte om siden, og betale provisjon basert på dette dersom eventuelle affiliates går med på det.

Det finnes en mengde nettressurser på engelsk om affiliate-markedsføring. Et godt sted å begynne kan være på Wikipedia: Wikipedias artikkel om affiliate-markedsføring (på engelsk)

Oppgave:

Vurder om det er noen måte du kan bruke affiliate-markedsføring til å skaffe mer trafikk til din webside.



Gå videre: E-post markedsføring
Eller: Gå tilbake til oversikten